Menu

هُم أهلُ بَیتٍ رسول‌الله جدهمُ

أجر الرسالهِ عندالله ودُّهُمُ

خداوند عالم در کلام مجید خود به پیغمبر صلّی‌الله علیه و آله خبر داد: "قل لا أسألکم علیه أجراً ألّا المودهَ فی‌القربی". پس ائمه طاهرین اهل بیتی هستند که رسول خدا جدّ ایشان است، و خداوند عالم مودّت و محبت ایشان را مزد زحمت رسول صلّی‌الله علیه و آله در هدایت امّت قرار داد.

هُم أهلُ بَیتٍ رسول‌الله جدهمُ

أجر الرسالهِ عندالله ودُّهُمُ

خداوند عالم در کلام مجید خود به پیغمبر صلّی‌الله علیه و آله خبر داد: "قل لا أسألکم علیه أجراً ألّا المودهَ فی‌القربی". پس ائمه طاهرین اهل بیتی هستند که رسول خدا جدّ ایشان است، و خداوند عالم مودّت و محبت ایشان را مزد زحمت رسول صلّی‌الله علیه و آله در هدایت امّت قرار داد.

هُمُ الائمهُ دان العالمون لهم

حتّی أقرَّ لَهُم بالفضلِ ضدُّهُم

این دوازده نفس مقدس، خداوند عالم، آنها را امام و پیشوای خلق قرار داد، و ما سوی‌الله- از جنّ و انس و غیرهما- مطیع و منقاد شدند از برای امر ایشان در عالم خود. حتّی آنکه منافقین و مخالفین به فضل و علم و ادب این بزرگواران اقرار داشتند. الفضل ما شهدت به‌الأعداء.


سعت أعادیهِمُ فی حطً قدرهمُ

فازدادَ شاناً و منه ازداد حقدُهُمُ

منافقین و دشمنان، سعی‌ها کردند و کوشش‌ها نمودند تا آنکه جلالت قدر و منزلت أئمه طاهرین علیهم‌السلام را بر مردم مخفی کنند. هر چه سعی کردند، جلالت قدر ایشان بیشتر و واضحتر شد. به این واسطه، بغض و عداوت دشمنان به این بزرگواران زیادتر شد.

و نابذوهُم علی علم و معرفهٍ

منهم بأنِّ رسولَ اللهِ جدُّهُمُ

مطارحه و مجادله نمودند مخالفین با ائمه طاهرین و حقّ آنها را با رسول رعایت نکردند. با وجود آنکه می‌دانستند و معرفت داشتند به اینکه جدّ بزرگوار ایشان رسول خداست، حقّ قرابت رسول را رعایت نکردند.

کأنَّ قربهم من جدِّهم سببٌ

للبُعدِ عنهُ و أنَّ القربَ بُعدُهُمُ

گویا قرابت اهل بیت علیهم‌السلام به جدّ بزرگوارشان، سبب بود از برای بعدشان از رسول خدا، که منافقین این همه بغض و عداوت می‌ورزیدند به این بزرگواران، و حق قرابت رسول خدا را منظور نمی‌داشتند، و اتصال به رسول را و قرابت به آن بزرگوار را بعد و دوری می‌پنداشتند.

لو انهم أُمروا بالبغضِ ما صنعوا

فوق‌الذی صنعوا لو جدَّ جدُّهُمُ

اگر خدا و رسول خدا لازم و واجب فرموده بودند بغض و عداوت اهل بیت را، بالاتر از آنچه بجا آوردند بجا نمی‌آوردند، به جهت آنکه بالاتر از آن ممکن نبود. و فوق این عداوت تصور نمی‌توان کرد. اگر چه جدّ ایشان تأکید فرموده بود در بغض و عداوت اهل بیت خود، فوق این عداوت محال و ممتنع بود.

دعوا وصّی رسول‌الله و اغتصبوا

إرث البتول و أوری الظلم زندُهُمُ

بعد از رسول خدا، وصی آن بزرگوار را واگذاردند. و حق خلافت را که رسول خدا از برای پسرعمّ خود امیرالمومنین علیه‌السلام قرار داده بود، او را از حق خود دفع کردند، و نگذاردند حقّ به مرکز خود قرار گیرد. و فدک را که حقّ فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بود، غصب کردند و آتش ظلم و ستم ایشان در حق اهل بیت طاهرین زبانه کشید و برافروخته شد.

وأضرموا النار فی بیت النبی و لم

یرجوا الورود فبئسَ الوردُ وردُهُمُ

بعد از رحلت رسول خدا به فاصله زمان قلیلی، آغاز بی حیایی و بی شرمی کردند و دَرِ خانه رسول را آتش زدند، و دَرِ نیم سوخته را بر پهلوی دخترش زده، محسنش را سقط کردند و نترسیدند که بر پیغمبر صلّی‌الله علیه و آله وارد می‌شوند و رسول خدا با ایشان مخاصمه خواهد نمود، و جای ایشان را در قعر جهنم قرار خواهد داد.

و مهدوا لذوی الأحقاد بعدَهُمُ

أمراً بِهِ تمّ للأقوامِ قصدُهُمُ

منافقین و معاندین اهل بیت، غصب خلافت نمودند و امر خلافت را مهیا و آماده کردند برای بنی امیه و بنی عباس که صاحبان بغض و کینه اهل بیت طاهرین بودند. امر خلافت که از برای بنی امیه و بنی عباس مستقر شد، مقصودشان به انجام رسید. از اذیت و اهانت اهل بیت علیهم‌السلام و شیعیان ایشان، هرچه توانستند کوتاهی نکردند.

أوصی النبیُّ برفد الآلِ اُمتهُ

فاستأصلوهم فبئسَ الرَّفدُ رفدُهُمُ

وصیت فرمود رسول خدا به امت خود که به اهل بیتم نیکی کنید و ایشان را دوست بدارید و احسان نمایید. پس منافقین بی حیا عوض احسان و نیکی، انواع اذیت‌ها نمودند و هریکی را به نوعی از انواع شهید نمودند. پس بد احسانی بودکه بالنسبه به عترت رسول خدا بجا آوردند.

أبت صحیفتهم الاّ الّذی فعلوا

من بعدها و أضاعَ العهدَ عقدُهُمُ

بعد از رسول خدا، منافقین بی‌شرم و حیا جمع شدند و عهد و میثاق خود را محکم کردند در غصب خلافت امیرالمومنین علیه‌السلام و حقوق اهل بیت. و مکتوبی که نوشتند، حاصل او همین بود که بالنسبه به اهل بیت طاهرین علیهم‌السلام بجا آوردند. و میثاقی که با هم بستند، ضایع کرد وصیت رسول را در خصوص اهل بیت سلام‌الله علیهم و حق ایشان را از میان برد.

تعاقدوا و أعانتهم بطانتهم

و حلَّ ما عقد الاسلامُ عقدُهُم

بعد از رسول خدا با هم معاقده نمودند و هم‌عهد و پیمان شدند که غصب خلافت نمایند، و دوستان و اهل سرّ ایشان هم ایشان را اعانت نمودند. و عهد و پیمان ایشان باز کرد عقد اسلام را خراب نمود شریعت حضرت رسول را، و شیاطین انسیّه، اسلام مردم را ربودند به واسطه عهد و پیمان که در میان آوردند.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا