Menu

الآن همة شما با جبهه (دفاع مقدس) آشنا هستيد و مشاهداتي از جبهه داريد. ولي کسي به جبهه نيامده است و شما بخواهيد مشاهدات جبهه را براي او نقل کنيد، آيا مي‌تواند مثل کسي که در جبهه بوده است، مطالب را بفهمد. يقين بدانيد که نمي‌تواند. همة قضايا مثل جبهه است. الآن همة شما با جبهه (دفاع مقدس) آشنا هستيد و مشاهداتي از جبهه داريد. ولي کسي به جبهه نيامده است و شما بخواهيد مشاهدات جبهه را براي او نقل کنيد، آيا مي‌تواند مثل کسي که در جبهه بوده است، مطالب را بفهمد. يقين بدانيد که نمي‌تواند. همة قضايا مثل جبهه است.
بايد به جبهة بندگي خدا هم برويد تا از آن با خبر شويد. اگر صد نفر هم از جبهة عبوديت خدا براي شما بگويند، باز نمي‌فهميد. ايمان و هدايت و اخلاق هم، همين طور است. بايد در مسير خدا باشيد، تا بفهميد. به اين‌که براي شما بگويند: «الله الله» اين مثل همان «جبهه جبهه» گفتن است.
در تمام قضايا انسان بايد وارد شود، تا با اوضاع آشنا شود. حتي اگر رمز بازار را هم بخواهند به شما درس بدهند، شما با رمز بازار آشنا نمي‌شويد. بايد ده سال در بازار جلو و عقب برويد، تنزل و پيشرفت و بي‌خوابي‌ها بکشيد، تا وقتي که با رمز بازار آشنا شويد.
حقيقت علم هم همين است. انسان بايد در هر کاري وارد شود، تا با آن آشنا شود. به گفتن، کار درست نمي‌شود. اخلاق و تفسير قرآن هم همين طور است. اگر به گفتن، مسأله تمام مي‌شد، انبيا به مردم گفتند، ولي کسي هم چندان گوش نداد.

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا