Menu

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

محرم که می‌شود جوشش نام حسین (ع) در دل‌ها، هر دلسوخته‌ای را بی‌تاب می‌کند و چون تشنه‌ای به سوی زلال معرفت عاشورا می‌کشاند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

محرم که می‌شود جوشش نام حسین (ع) در دل‌ها، هر دلسوخته‌ای را بی‌تاب می‌کند و چون تشنه‌ای به سوی زلال معرفت عاشورا می‌کشاند[1]. قیام امام حسین (ع) چنان تأثیری در استمرار حرکت شیعه داشته که در این‌باره گفته شده است: اسلام علوی است و تشیع، حسینی[2].

امام صادق (ع) فرمودند: وقتی امام حسین (ع) به دنیا آمد، ملکی در آسمان‌ها و زمین فریاد زد: ای بندگان خدا لباس‌های حزن بپوشید و ناراحتی و ناله‌های خود را آشکار کنید[3].

اثر شعله‌های برافروخته شده روز عاشورای کربلا است که در کانون سینه‌های شیعیان مشتعل است. هرمصیبتی انتها و تمام شدنی دارد، اما این مصیبت بزرگ هیچ‌گاه انتها و تمامی ندارد. یک علتش این است که در هر مصیبتی تا صاحب مصیبت آرام نشود، اهل مجلس نیز آرام نمی‌گردند و از روایات معتبره بر می‌آید که حضرت فاطمه زهرا (س) از روز عاشورا تاکنون هروقت ملتفت می‌شود، چنان صیحه می‌زند و نعره می‌کشد که گویا دریاها به موج می‌آیند و عالم امکان یکسره متزلزل می‌شود. آن ناله‌های فاطمه (س) در واقع همه عالم را مصیبت‌خانه کرده است و هرگز قلوب شیعیان آرام نمی‌شود![4]

بی اختیار نعره هذا حسین از او سرزد چنان چه آتش از او در جهان فتاد[5]

امام صادق (ع) فرمود: روز حسین- عاشورا- از لحاظ مصیبت از تمام روزها عظیم‌تر است... (زیرا حسین (ع) تنها باقی مانده اصحاب پنج‌گانه کساء است) که رفتن او، مثل رفتن همه آن‌هاست[6].

به راستی که بقای اسلام، مرهون جهاد، ایثار و شهادت امام حسین (ع) در راه خداست و بدون جریان عاشورا و سید‌الشهدا (ع) قرن‌ها پیش، بنی امیه، اسلام را از بین برده بودند؛ پس همراه حیات دین به زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشوراء و سیدالشهداء وابسته می‌باشد.

عزاداری سیدالشهداء (ع) از مهم‌ترین عباداتی است که محبان و شیعیان آن حضرت به تبعیت از معصومین(ع) با آدابی خاص مشغول آن می‌شوند. ذکر مصیبت‌های امام حسین (ع) و برگزاری هرگونه عزاداری آن حضرت، از جمله "شعائر الهی" است که شیعیان و دوست‌داران اهل بیت پیامبر (ص) بدان امر شده‌اند.

دستور امام حسین (ع) به شیعیان:

امام حسین (ع) به امام سجاد (ع) فرمود: ای پسرم، از طرف من به شیعیانم سلام برسان و به آنان بگو: پدرم غریبانه کشته شد! پس برای او ندبه و عزاداری کنید و به شهادت از دنیا رفت! پس برای او گریه کنید.[7]

همانا از صفات انسان کامل و از نشانه‌های مردانگی و جوانمردی، "مواسات" با مصیبت‌زده و مشارکت در دردهای دیگران است. دهه محرم ایامی است که رنج و درد و مصیبت سید‌الشهداء و اهل بیت او (ع) را به یاد می‌آورد، شیعه در این ده روز به خصوص روز عاشورا، با عزاداری و گریه و اشک ریختن و مجسم ساختن صحنه‌های درد و غم آن روز، با شبیه‌خوانی و کفن پوشیدن و ...، در حقیقت آن‌چه که بر امام حسین (ع) و فرزندان و اصحاب او در آن روز گذشت را به یاد خود و جهانیان می‌آورد و یک نوع "مواسات" و برابری بین خود و آنان برقرار می‌سازد. بیش از هزار سال از شهادت امام حسین (ع) می‌گذرد، اما نور و شعائراو همچنان پابرجا هستند، و حرارتش همچنان در قلوب مومنین مشتعل است و هرگز سرد نخواهد شد، و ظالمین و مخالفین شعائر او نابود شدند و عزت برای امام حسین (ع) و اقامه‌کنندگان شعائرش باقی خواهد ماند.

شعائر امام حسین (ع) محکم‌ترین سبب بقاء اسلام بوده و می‌باشد، و به همان میزانی که احیاء آن باعث ابقاء دین و مذهب می‌گردد، به همان میزان نیز باعث هراس دشمنان شده و آنان را بیمناک می‌سازد. در واقع آنان بیش از هرکسی این مهم را حس می‌کنند که این بر سر زدن‌ها، بر سینه کوبیدن‌ها، این ضربه‌ها، این زنجیرها که زده می‌شود، اگر چه در ظاهر بر سر و سینه است، اما فی‌الواقع بر پایه ‌ها و شالوده‌های حکومت ایشان ضربه می‌زند. لذا ظالمین همواره دست به محاربه با شعائر حسینی (ع) زده‌اند، غافل از اینکه "والله متمُ نُورهِ و لو کرهَ المشرکون"ف و آن‌ها هستند که می‌رند، و امام حسین (ع) و شعائرش باقی می‌مانند.

راجع به مصادیق عزاداری باید اشاره کرد که: بسیاری از انواع عزاداری‌ها مثل گریه، جزع، سینه و لطمه‌زنی، گریبان چاک زدن و ... در زمان ائمه (ع) بوده و دستور مستقیم از ناحیه حضرات معصومین (ع) نیز وارد شده است. همچنین سفارش‌ها و سخنانی که از اهل بیت (ع) بر چگونگی اظهار نمودن حزن و سوگواری شیعیان در مصیبت سالار شهیدان نقل شده است، قید و نشانی در آن مشاهده نمی‌شود. و آنان نفرموده‌اند فقط به فلان شکل- مثلا فقط با گریه کردن- و یا فلان روش مخصوص، اظهار مصیبت کنید. هیچ منع و نهی در چگونگی اظهار کردن حزن و عزاداری سیدالشهداء (ع) وجود ندارد.

امام جعفر صادق (ع) فرمود:

نفس شخص اندوهگین به خاطر ظلمی که بر ما شده است تسبیح و ذکر است. و اندوده او به خاطر ما عبادت است. و پوشاندن اسرار ما جهاد در راه خدا است، سپس فرمود: لازم و زیبنده است که این حدیث با طلا نوشته شود[8].

همچنین آن امام همام فرمودند:

خداوند شیعیان ما را مشمول رحمت خویش سازد. به خدا قسم، شیعیان ما همان مومنین‌اند، آنان به خدا قسم! با حزن و حسرت طولانی خویش، شریک و هم‌درد مصیبت‌های ما هستند[9].

این مجموعه به بیان و دفاع از برخی شعائر حسینی (ع) و ضرورت تعظیم آن و "مواسات" محبان و شیعیان با ذوات معصومین (ع) در عزاداری سیدالشهداء در قالب روایات متعدد، پرداخته است. در حقیقت آنچه آمده است نمونه‌هایی از سیره معصومین (ع) از بین روایات فراوان، می‌باشد که امید می‌رود سایر محققان و سروران ارجمند نسبت به تکمیل و رفع نواقص آن اهتمام عالی ورزند.

در گردآوری این کتاب از آثار محققان و اساتید بسیاری، استفاده شده است که از مولای کریم، صحت، عافیت و توفیق و پاداش اخروی برای همگان مسألت می‌گردد و از حضرت سید‌الشهداء (ع) عاجزانه تقاضا می‌شود به حق دردانه مظلومه‌اش رقیه (ع) ما را در شمار "مواسات" کنندگان با خود قرار دهد، بمنه و کرَمِه



[1] . جامع احادیث‌الشیعه: ج 12، ص.556؛ مستدرک‌الوسائل، ج 10، ص 318.

[2] . تاریخ شیعه، محمدحسین مظفر: نشر فرهنگ اسلامی، 1368، ص 69

[3] . مدینه‌المعاجز، ج 3، ص 438

[4] .کشف اسرارالشهاده، حاج ملا محمد اشرفی، نشر طوبای محبت، 144

[5] . محتشم کاشانی.

[6] . وسائل‌الشیعه: ج 10، ص 394-392؛ علل‌الشرایع، ص 86

[7] . معالی‌السبطین، ج 2، ص 20 و 21.

[8] . امالی شیخ مفید، مجلس 40، ح 3.

[9] . بحارالانوار: ج 43، ص 222.

 

حضرت امام حسن عسکری:
فقر با ما ، بهتر از ثروتمندی در کنار دشمنان ماست.
و کشته شدن با ما بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست.
و ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد.
و نور هدایت برای کسی هستیم که خواهان بصیرت از ما باشد.
و نگهبان کسی هستیم که به ما تمسک جوید.
پس هر کس ما را دوست بدارد با ما در درجات والای بهشت خواهد بود.
و آن که از ما جدا شد به سوی آتش خواهد رفت.

برو بالا